Mee (Noodles) Yang Simple

Saturday 20 June 2015

Assalamualaikum. Hai..
Selamat berpuasa buat semua yang beragama islam..

Memandangkan sekarang bulan puasa, jadi saya ingat nak share mana mana resepi yang saya ada. Lagipun kita semua pun pening nak pikir menu kan?

Harini saya share resepi mee noodle yang simple bagi saya ye.



Anggaran bahan ni atas masing masing la ye. Selalu saya masak untuk 2 orang makan je. Hehe

2 bungkusan kecil mee noodles.
(Terpulang nak guna jenama apa pun. Saya guna ibumie)
Udang
Sayur sawi
Sayur taugeh - taknak pun takpe
Fishcake @ Fishball
Sedikit ikan bilis
Cili masak
Sebiji telur
Bawang merah
Bawang putih
Sedikit garam
Sedikit cili blender @ cili giling
Lobak merah
Sedikit kicap
Sedikit minyak untuk menggoreng

Cara-caranya :

-Gorengkan telur dadar, hancurkan dan asingkan.
-Celurkan mee noodles bagi lembut.
-Bawang merah,bawang putih dan sedikit ikan bilis ditumbuk.
-Tumiskan. Setelah garing, masukkan sedikit cili blender/giling. (Kepedasan atas citarasa masing-masing) Beserta garam.
-Masukkan udang dan fishcake/fishball.
-Agak masak, masukkan lobak merah, sawi, mee (noodles), cili masak & sedikit kicap.
-Agak rata, masukkan sedikit taugeh bersama telur dadar yang dihancurkan tadi.
Kacau rata & siap. :)


#1hari1menu

4 comments

  1. bagus mimi 1 hari 1 menu. blh berjimat.
    nak nak slps keluar jadual yg gaji bln 7 akan dibayar awal. dan gji bulan 8 pada 25/8 jarak hampir 2 bulan kan. dh la msm perayaan. nak ziarah mnziarah sanak saudara.

    smga urusan kita semua dipermudahkan.. aamiin

    ps:ciksu pon msk simple simple jak :)
    yg pntg utamakan mnm air putih +kurma..

    ReplyDelete
  2. husband ayu suka resepi gini..

    ReplyDelete
  3. Selama puasa ni Blm lgi lya pernh msk mee..blh d try nnt

    ReplyDelete