Sebuah Permulaan Kehidupan Baru..

Wednesday 26 February 2014

Assalamualaikum. Selamat pagi.

Maaf kalau perkongsian saya harini agak panjang. Sebelum saya ambik keputusan nak kongsi cerita ni saya ada minta pendapat dari kawan. Ada yang kata share je. Ada yang kata xyah. Tapi sebab ada yang dah syak, maka saya minta izin dari suami boleh ke tak saya nak share tentang perkara ni.


Bila suami izinkan, saya masih terfikir-fikir juga nak share bila. Tapi saya rasa, saya dah kongsi cerita di blog ni sejak saya masih bujang sehingga dah kawin, tak kan bab ni saya nak skip kan? Tentu juga ada yang tertanya-tanya. So, suami pun dah bagi keizinan, jadi saya share la sikit-sikit ye..

Maaflah ye.. perkongsian saya ni bukan niat nak menunjuk-nunjuk. tapi sekadar sebuah catatan je. tapi kalau ada yang terasa hati, saya minta maaf sangat-sangat. bukan tu niat saya. sebab ada beberapa kawan pun dah tanya. jadi saya ambik la keputusan ni. ingat nak share bulan 3 nanti. tapi sebab-sebab tertentu & nak elak salah paham, jadi saya ambik keputusan share awal sikit.

Ingat tak tentang entry saya yang ni? > Suhu badan naik tiba-tiba <

rentetan dari situ, ramai yang syak saya pregnant. masa tu dah 2day lewat. tapi saya tak nak terlalu berharap. saya memang jenis alert dengan cik'P' saya. alhamdulillah sentiasa teratur. cuma saya terfikir biarlah dulu. sebelum tu saya pernah baca kisah kawan-kawan lain yang suhu badan naik tetiba, tup2 pregnant. saya cuma mampu berdoa je masa tu.

kebetulan minggu tu suami saya balik ipoh. so saya ingat nak buat UPT then test awal pagi lepas jemput dia. sebab orang kata nak elok buatlah awal pagi kan? masa tu ntah la.. perasaan ni macam 'harap-harap la ada berita baik'.. hanya mampu ucap camtu je. 

bila test laju je naik 2line.. tergamam jap. tapi dah tersenyum dah. rasa macam 'betul ke ni'??
tunjuk pada suami. pastu cakap kat dia, naik 2line la abang.. pastu test lagi guna UPT lain.. pastu keputusannya sama.. Ya Allah.. hanya Allah je yang tahu perasaan time tu..

 masa ni baru 4hari cik'P' saya lewat.

masa saya tengok line tu merah terang, macam tergamam pun ada. sebab orang lain buat test kabur-kabur je kan. sekali saya merah terang macam tu. masa ni dalam kiraan bby 4week. lega bila dah test. sekurang-kurangnya terjawab perasaan ni sebab cik'P' pun dah lambat kan.

masa tu terfikir, nak pergi klinik ke? sebab suami pun ada kalau nak temankan. tapi suami cakap awal lagi. so dia cakap tunggu dia balik lagi 2 minggu. masa tu dah masuk 6week dalam kiraan saya. tapi en.suami tak dapat balik. kena duty. masa tu cik'P' saya tak datang juga. kiranya dah lewat 19hari. saya rasa was-was, saya buat UPT lagi sekali.

nak pastikan betul-betul sebab adk ipar cakap kalau pergi klinik pun doc tak nampak lagi sebab kecik sangat. dia suggest suh buat UPT lagi. so saya test la pagi ahad tu.

keputusan test saya selepas 19hari cik'P' tak datang.. 2line juga..

Alhamdulillah.. keputusannya sama.. Ya Allah.. hanya Allah je yang tahu perasaan time tu macam mana. just msg en.suami bagitahu dah test lagi sekali nampak 2line.. tersenyum je la dia..

pastu cakap kat dia. nanti minggu depan nak balik kampung. masa tu cuti raya cina. kami ambik keputusan nak cari klinik. nak scan. raya cina haritu dah 7week. gigih la suami cari klinik. saya pula tak biasa kat melaka tu. cakap juga carilah klinik yang doktornya ppuan. sebab tak biasa ngan doc. lelaki. tapi mana nak jumpa dah malam-malam. dah la pula cuti CNY. redah je la. niat nak buat scan.

masa tu nervous juga. hehe.. masuk-masuk doc. lelaki. redah je. sebab suami pun ada kan, dia temankan. so dah gugup-gugup, doc. tanya kenapa. saya straight to the point la cakap period dah x datang. doc. tanya last datang cik'P' bila. datang nak scan je. lagipun staff ppuan yang akan siapkan kita dulu. doc. cuma scan je. alhamdulillah.. doc cakap ada. saya nampak besar macam 'red bean' je.. alahai.. keciknya awak sayang.. malam tu mampu senyum je la.. akhirnya terungkai segala persoalan dalam diri saya & suami..

malam tu balik umah m.i.l..

okay la.. dah panjang entry saya ni.. nanti saya sambung lagi ye..

69 comments

  1. alhamdulillah tahniah mimie..rezki Allah tu..mesti excited kan wahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah asha.. rezeki awal dari Allah.. excited tu ada.. tp buat2 biasa je.. sebab masih awl lg kan..

      Delete
  2. Tahniah mimi. Hehehe eka plak yg seronok. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih eka.. lepas ni turn eka pula.. jgn risau ye.. :)

      Delete
  3. tahniah daripada shark..
    semoga dipermudahkan semuanya selepas ini,
    mmg hepi bila ada orang baru nie.

    ReplyDelete
  4. waa...tahniah mimie...syukur alhamdulillah...cik nat tumpang gembira...doakan utk cik nat jugak yea supaya boleh joint club ibu mengandung mcm mimie...hihihiiii...semoga sihat selalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih nat.. insyaAllah.. jgn risau, kalau Allah dah beri keizinan, tentu ada rezekinya.. Apa2 pun cepat2 ada bby tau.. ;)

      Delete
  5. tahniah darling...akak tumpang hepi for u...take care tau..

    ReplyDelete
  6. Tahniah..Jaga diri baik2 yer ;)

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah...tahniah, doakan untuk sy jugak yer mimie, doa ibu megandung nie berkat heehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih... insyaAllah.. :)
      yang penting doa bnyk2 jgk pada Allah ye..

      Delete
  8. congrats mimie.. dari single ke double... akan dtg triple pulak.. :)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah dan tahniah dari kakak
    Jaga pemakanan dan kesihatan sehingga melahirkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. trima kasih kak.. insyaAllah.. sekarang ni berjaga2 makan dsbgnya.. :)

      Delete
  10. congrats mimie...yeay now dah nak jadi umi dah... *_^... ash ada adik... mimie punya kes sama macam akak, buat lebih dari sekali dalam jarak masa yang agak panjang...lepas tu baru gi doktor check...nak confirm betul2 punya pasalkan...memang rasa macam antara percaya dan tidak... tapi Alhamdulillah, akak tumpang happy untuk mimie, congrats once again dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih kak.. insyaAllah.. adik tuk ash kuar bulan 9 nti ye..hehehe..
      yela kak.. mcm mna nak percaya, sebab first time kan.. so nak make sure betul2, kena la buat bnyk kali..hihi

      Delete
  11. yeay!!
    congratz mimie cyg!!
    ala.. nak sorok2 nape.. cerita kita, cerita elok2 je kan.. menda baik kan elok kalau di share.. kawan2 pun boleh doakan sama utk keselamtan ibu n baby :)

    happy kan? tringat pulak time anis cek upt aritu.. happy die tu xleh nak dibyangkan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih anis.. :)
      bukan nak sorok2 syg.. cuma kesihatan pun xberapa stabil. jadi nak cerita pun takut2..hehe
      tu la.. rasa seronok bila check upt tu.. :)

      Delete
  12. Tahniah awak! mcm fiqa hari tu lewat 4 hari terus test sebab miss p memang teratur so kalau lewat tu ada makna tu hehe. Take care tau :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih.. yup..sy pun test after lewat 4day. sebab cik'p' pun jenis teratur juga.. mekasih.. :)
      insyaallah..

      Delete
  13. tahniah...syoknya...syoknya...hihihi...
    dl test UPT tu asik satu line ja pstu plak asik bleeding.ingtkn period x teratur.P klinik scan tkut2 ada ketumbuhan dlm rahim ke apa tgk2 tumbuh baby...hahaha...mcm x caya ja ms tu sbb UTP -ve

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..
      bhya juga kan kalau bleeding2 ni.. syukur sy xkna mcm tu.. tapi takut ttap ada.. hihi..kelakar je.. tumbuh bby ye.. comel je.. ;)

      Delete
  14. takpe benda yg elok patut di share..congarates ya mommy to be.. ^_^

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum ... tahniah mimie n suami. take care always ^^

    ReplyDelete
  16. Tahniah awak..kak ina tumpang happy :)

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum.. terima kasih singgah blog sy.. sy pun dh follow blog kamu... salam kenal

    ReplyDelete
  18. tahniah Mimie..doakn sy pregnant jgk eh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mekasih.. ehh, mesti laa.. tak sabar nak dgr kawan2 lain pun cerita gudnews.. :)

      Delete
  19. alhamdulillah .. tahniah ye dear. seronok dgr org pregnant ni =) jga mkn dan kesihatan.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum...baru sempat berkunjung kat cni...pape pun congrats-mom-wannabe, all the best...In Shaa Allah

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah seronoknyaaa ! :") Jaga diri elok-elok... ^^,

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah..tahniah ye^^ jaga kesihatan.......moga baby baik2 aje,heeeee

    ReplyDelete
  23. mesti seronok sangat3 kan akak,
    pengalaman yang indah ni ^_^
    taniah akak,alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  24. alhamdulillah kak mimie bakal menimang cahaya mata :D hehe

    ReplyDelete
  25. Tahniah....thanks kongsi yer. Klu mimie tak jenguk blog akak. Still tak tahu berita gembira ni.

    ReplyDelete
  26. tahniah ! perkara baik nih . bukan nak riak . klu psgn lain masih x dpt anak , itu urusan Allah .

    ReplyDelete
  27. alhandulillah. tahniah.mimie.
    jaga diri tau :D

    ReplyDelete
  28. congrats kak mimie... alhamdulillah bakal naik pangkat dah jdi ibu&ayah pasni... happy 4 both of u sis :D

    ReplyDelete
  29. Alhamdulillah.. Tahniah mimi.. Jaga diri bebaik tau.. Happy for you... Huhu.. Teringin plak nak ada anak lagi plak.. Pdhal pntg pun x hbis lagi... Hehe

    ReplyDelete
  30. mimie,tahniah yerk azie tumpang gembira utk mimie..jaga diri baik2 tau jgn buat kerja berat2
    doakan utk azie jugak hihi

    ReplyDelete
  31. Tahniah. Apa salahnya share benda yg baik. Moga dipermudahkan semuanya ye.

    Akk sllnya kalau cik p lmbat 2 minggu lepas tu baru cek upt. Sekarang dah 38. Dah ada 3 anak.

    ReplyDelete
  32. syukur syukur alhamdulillah..awal2 preggy tu mmg mcm2, demam la itu la ini la. hehehe. bertabahlah ye menghadapi sickness 1st trimester. itu semua akan menjadi kenangan indah bila kita dah melahirkan anak :)

    ReplyDelete
  33. Mesti excited kan bila dapat tahu dah pregnant.. =D

    ReplyDelete
  34. Punyalah lama tak singgah blog akak, hehe..Tahniah akak!!!! Seronok dengar. InsyaAllah, moga-moga akak dan bayi sentiasa sihat.

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah..jaga kesihatan dan baby

    ReplyDelete