Perbezaan Usia?

Tuesday 5 March 2013

assalamualaikum..

tetiba harini rajin nak menaip kat blog ni. singgah blog angel love soldier, terperasan dengan entry autopublish dia ni.. penting ke perbezaan usia bagi korang?

sebenarnya dah lama nak buat entry macam ni.. pastu terlupa..bila dah ingat, takut pula nak taip..takut nak share, takut nanti ada pula yang menyentap.. maaflah ye, bukan semua tu niat saya. tapi hanya pendapat saya je saya nak berkongsi.

kalau korang nak bercinta, korang pernah tak terlintas nak cari pasangan yang jarak umur berapa? kalau saya? semestinya. kadang-kadang saya ni cerewet sikit. hehe.. lagipun tak salah kan? saya pernah berniat kalau nak cari pasangan TAKNAK umur sebaya. TAKNAK yang jarak setahun. TAKNAK jarak 2 tahun. kalau boleh saya nak cari pasangan biarlah umurnya jarak 3tahun hingga bawah 10tahun.

kenapa saya memilih macam tu? ok la, ni hanya cerita saya je tau.. jangan pula ada yang mara-mara komen nanti..hehe.. saya pernah berkawan dengan orang yang umurnya sebaya..umurnya jarak tua setahun ke 2 tahun camtu.. semuanya macam merimaskan. yela, masa tu time sekolah. jadi dorang punya aktiviti ni kadang-kadang kita takleh nak halang. kang kita tegur kata salah, berontak pula kan.. so, biarkan je la.. pastu.. xpelah, yang lain saya simpan je la eh..hehehe
kejam betul cite tergantung..haha

start dari macam-macam hal tu la saya tanamkan niat. nak cari orang yang lebih dewasa sikit, yang tua sikit umurnya dari saya. dan yang paling tak tahan tu, dah pasang niat nak cari yang dah bekerjaya.. dan bekerjaya sebagai seorang tentera.. alhamdulillah,, dapat en.tunang sekarang ni.. :)

jarak umur antara saya & en.tunang atas 5 tahun, bawah 10 tahun..kih3.. kiralah ye.. :p  tapi saya tak kisah pun.. malah syukur dan bahagia dengan dia. sebab cara dia jaga saya, take care saya tu ada kelainan. yela, kalau dah namanya jodoh, semuanya Allah dah aturkan, kan.

memang berlainan cara dia ambik tahu hal saya. kalau kena mara tu biasa lah kan.. kalau dah silap sendiri, terima je la. buat setakat ni saya dah kenal en.tunang 7tahun, dia tak pernah la mara saya teruk-teruk sampai keluar segala makian. naik tangan pun tak pernah. kalau dari cara tegur tu pun saya terima je.
kematangan diorang pun lain.. cara pemikiran dorang.. cara percakapan dorang..

dan yang penting, saya ni bukan lah juga jenis nak menggediks tak tentu pasal. tak dapat 1 barang, terus nak merajuk berminggu-minggu.. buang masa je ok.. tak kuasa saya nak macam tu. setakat ni tak pernah minta barang lagi kut dari en.tunang.. yang selalu minta ialah kasih sayang, cinta dari dia moga kasih yang tersemai akan berpanjang..insyaAllah.. :)

erm, pernah la mak, makcik2 saya cakap kat saya.. biarlah berapa pun jarak jauh umur korang.. sebab bila orang yang lebih tua dari kita ni, dia akan jaga kita sebaiknya.. yang penting kita pun kenalah macam tu juga.. cara dia jaga kita lain.. kita kenalah cari orang yang boleh jaga kita, buka kita kena jaga dia je.. nak-nak dapat tunang comel macam i..hahaha *ok-ok..ni ayat mengarut tambah sendiri eh*..

tapi saya dah berniat, walaupun orang zaman sekarang sanggup je kawin ngan umur jarak berpuluh tahun, saya tak sanggup ok..kesian kat mak abah saya juga. kang makan hati dibuatnya dengan perangai anak dorang ni..hehe.. mak abah lebih mudo dari menantu.. camne tu..hehehe

tapi kan, semuaaaaaaaa yang kat atas ni lahir dari hati saya je tau.. jangan mara-mara saya pula.. dan semua tu kehendak saya je.. lagipun tak salah kalau kita begitu kan..memasang niat untuk cari yang terbaik buat pasangan kita.. 

yang penting, semua yang terbaik datangnya dari Allah.. kita hanya perlu berdoa & berusaha sikit je untuk dapatkannya.. jodoh, ajal, maut & rezeki datangnya dari Allah..


to angel, akk dulu pun macam awak juga..akk kenal en.tunang time akk sekolah lagi. bila kawan dengar cite akk, sume pakat suh putus..macam-macam alasan dorang bagi. tapi akak tak kisah. lagipun akk ikhlas dengan pasangan akk. then akk cite tau pada mak abah akk, akk kawan dgn en.tunang ni.. malah mak akk bagi green light lagi.. pada akk, kalau awak pilih dia, cite la pada parent.. minta pendapat dari mereka.. insyaAllah, mereka akan merestui kalau dia yang terbaik buat anak mereka.. :) yang penting juga selidik la sedikit latar belakang dia.. supaya kita tahu sikit tentang dia.. :)

so, abaikan la kata-kata orang lain ye.. memang la kadang-kadang kita kena minta pendapat dari orang lain, tapi bab pasangan ni, lebih elok juga cite pada parent.. biar mereka juga menilai.. :)  so, jgn sedih-sedih ya.. ^_^


sumber : en.google

20 comments

  1. ~ usia tak jadi ukuran kot pada akak..yang penting..bertanggungjawab..ikhlas..soleh atau solehah dan jujur..akak sendrik bercinta dengan lelaki yg umor nya lgi muda dari akak..dan sebelum nih pun..memang dpt lelaki yg muda dari akak..bukan akak yg carik..dh dorang yg nk kawan..tp tuh la..lelaki yg muda nih banyak main dari serius..cuma hati hati jeks bila berkawan..zaman skang nih..memang kena memilih sikit..ehehehe

    ReplyDelete
  2. Erm..kalau dulu pun ada juga letak2 nak cari jodoh macam mana..lebih kurang macam akak juga. hehe..bukan apa macam akak cakap tak nak terlebih tua daripada kita. Makan hati pula mak ayah kita ye kak. Tapi itulah, saya tak naklah cakap, nanti buat2 dapat..susah ni kalau dah jodoh. takut saya. hehe. Pandangan saya lah, terpulang pada individu lain. Untung akak dapat green light awal2.

    ReplyDelete
  3. nory pon kalau boleh taknak yang sebaya, dan alhamdulillah dapat yang jarak 5 tahun...so, tak lah kekok sangat nk panggil "abang"...hehehehe

    ReplyDelete
  4. tunang dgn sy xla jauh sgt..3tahun..tp yg sblum2 dia mmg sebaya..ada yg ok ada yg x..hehe..sy penah bca yg ppuan spttny cri psngn yg 3thun lbih tua..sbb lelaki kn matang lambat..bla 3thun beza, thap pmikiran n perilaku kt dgnny lbih krng sma..

    ReplyDelete
  5. in relationship tak perlu ambik pusing kata2 orang yang tak ada kena mengena dalam relationship kita... relationship kita dalah relationship kita...x perlu campur tangan orang lain sebab kita yang mencorakkannya...

    umur? kadang2 memainkan peranan jugak... tapi kadang2 umur tu x penting janji persefahaman... dan kerjasama...

    ReplyDelete
  6. kita pompuan kalau boleh semua nak lebih tua dari kita kan.. baru nampak matang! cewahh..hehe. tpi yg muda dari kita pun xdebezanya kalau diaorg betul2 seruis dalam segala hal. yg penting niat hati. :)

    ReplyDelete
  7. tapi kak., kalau dah jodoh x kemana kan,.? ehhee eceehh., Lissa lagi dasyat rasanya,. suka juniorr., T__T heee,,. tapi sekarang yng sebaya pulak., x paa la kn kak,.? kalau x serasi jugak lagi nanti, Lissa cari lain laa., hehehheheehhe

    ReplyDelete
  8. saya xsuka pasangan yg umur muda drp sy..hehe

    ReplyDelete
  9. yeaaa itu die mimie bersuara. hehe betul2 ms kt xmatang, mmg kt akan ckp, xmo mcm ni, nk yg mcm tu la.. tp betul, kalau kt nak kt boleh doa mintak pd Allah, mcm cik mimie, dpt spt yg diidamkan. alhmdulillah ^^ tp andai yg diimpi xdpt, jgn slhkn tkdir pulak, andai itu jdohnya terima dgn terbuka, xkre lah muda dr kt @ tua @ sebaya. pasti itu yg terbaik :)

    ReplyDelete
  10. usia bkn faktor bahagia anda, yg penting serasi n saling hormat menghormati, also communication, dlu sy pn nak sgt pasangan tua, pnh bcinta dgn lelaki lebih berusia, ttp x matang langsung. end up wif noting, anyway, semua tu bgntung pada need and wants masing2 :) psst: skrg dh jd trend pempuan berusia laki muda, tadehalll pn??? :) :) :)

    ReplyDelete
  11. setuju dengan pendapat Anne Rihan.. heee.. yg penting matang.. ada yg umo tua tp x matang susah jugak.. sikap toleransi n hormat menghormati sesama pasangan paling penting.. hee.. #tgh tgu brita Rozita Che Wan n Zain kawen.. =)

    ReplyDelete
  12. en suami muda setahun dr saya..tapii..alhamdulillah saya bahagia dengan dia..saya suka cra dia..tu namanya jodoh eh..:)

    ReplyDelete
  13. cinta tidak kenal usia.
    jodoh di tentukan Allah.
    terima saja pemberian dariNya.
    kerana itu adalah yg terbaik utk kita. :)

    ReplyDelete
  14. orochimaruNM orochimaruNM :
    -kalau ikutkan mcm tu la kak..tp klau lebih tua dari sy, sy tak kisah..kalau muda mngkin sy kisah..hehehe cuma minta kalau blh Allah jgn bg yang lebih muda je..hehe..

    nurul aini :
    -tak salah pun kalau cuma berharap nak jdoh mcm mna..yang baik insyaAllah Allah beri..kan2..semua tu bergntung pada ketentuan Allah.. :)
    first time dalam seumur hidup mak akk bg green light tentang pasangan.. :)

    nory zoulkefle :
    -hehe..sama la kita..kang susah nak pnggil dia abang kan..msti mcm kekok je..hihihi

    shu :
    -yup shu..seelokknya biarlah lebih tua skit..sebab nti bila kita bergnjak usia, dorang nmpk segak, kita je nmpak dah berusia skit..hehe

    farah waheda :
    -erm, betul..kita yang akan mencorakkannya.. :)

    zaza nizam :
    -ewaaah, betul tu kak..hehe sebenarnya niat kita tu kan.. :)

    lissa lalissa :
    -betul..semua yang tertulis ni pendapat dari dalam diri akk sndiri untuk akk.. lain orang lain citarasanya kan.. :)
    ambooii adik akk sorang ni..boleh tukar gnti ye..hehe

    elyna mirsada :
    -sama pendapat kita.. :)

    mar haini :
    -alhmdulillah mar.. mngkin semua tu juga kebetulan kan..mmng tak blh salahkan takdir..kita pun dah fkir dalam2 jgk..kalau takdir dgn orng sebaya pun ttap kena terima juga.. :)

    anne rihann :
    -tu mmng jgk..tapi semua tu ikut kehendak hati masing2 laa..cuma yang tertulis tu dari hati saya.. :)

    tenku butang :
    -erm, kematangan tu pun pnting jgk.. sebenarnya bnyk perkara kita perlu ambik kira kan.. :)
    oohh, tak minat pula ambik tahu gosip artis..hehehe

    cik zaniff :
    -alhmdulillah buat eja.. :) jodoh eja kan.. :)

    sarah hernyzar :
    -amin..betul.. :)

    ReplyDelete
  15. Usia tak ptg. Yg penting matang n btanggungjawab. .

    ReplyDelete
  16. Nice entry! Kalau saya, nak yang tua setahun pun jd. Sebaya pun boleh. Tp yg penting dia terima kita seadanya ^_^

    ReplyDelete
  17. hai akk...baru harini lia dtg jengah2 blog akk..lia dh jarang dah bukak blog skrng...kalo bukak pun skjp je..

    entry akk kali ni mmg terbaekk la kak..sangat2 terbaekk..mane taknye, entry ni ade bersangkut paut sedikit dgn situasi lia..apa2pun, lia tumpang gembira dgn kebahagiaan akk ngan tunang akk..^__^

    # semoga akk ngan bakal hubby akak nanti sentiasa bahagia hingga ke akhirat..^_^

    ReplyDelete
  18. Kalau saya jarak dgn hubby setahun jer. Alhamdulillah.. Hubungan kami baik dan saya bahagia dgn dia. Suami yg baik saya kira. Sanggup layan karenah saya dan sama mcm tunang mimie... Sejak berkenalan sampailah dah ada anak x pernah lagi merasa tgn dia.

    Bagi saya UMUR BUKAN UKURAN... Tapi yg ptg kesefahaman dalam hubungan. Kejujuran dlm bercinta. Ikhlas dlm bersuara dan setia pada teman. Pasti! Syiokkk... Haha... Tu pendapat sayalah ek!

    ReplyDelete
  19. cinta tak kenal usia .. hehehh tak prnh pasang niat tentang usia pasangan. dh jodoh tak kemana .. heheh

    ReplyDelete
  20. Maaf sbb nak mencelah di sini, saya lelaki berumur 46 tahun dan kekasih saya berumur 27 tahun. Alhamdulillah kami berdua saling syg dan mengasahi antara satu sama lain. Bukan saya mahu berbangga mempunyai kekasih yg bezanya 19 tahun dgn saya, tapi yg penting dlm pasangan dan perhubungan adalah kejujuran dan kepercayaan.Memanglah lelaki yg berusia 40 tahun keatas lebih berfikiran dewasa dan keadaan ekonomi lebih stabil berbanding yg berusia 30 tahun kebawah, bukan lah semua tapi kebanyakaan. Namun apa yg penting adalah tahu menghargai pasangan dan kesetiaan dgn niat yg ikhlas itu lah yang menjadi pokok pangkal kebahagiaan berpanjangan. InshaAllah kami akan melangsungkan perkahwinan pada tahun ini 2016 dan doakan kebahagiaan kami.

    ReplyDelete