Indahnya Detik Pertemuan Itu

Sunday 10 February 2013

Assalamualaikum..

Dah lama terdetik nak berkongsi kisah ni.. kisah semua insan yang mengalami..
Indahnya detik pertemuan.

Indahnya detik pertemuan (jodoh) yang Allah aturkan, kan? Indah sangat-sangat.. tak semua orang jumpa pasangan tu depan mata secara tiba-tiba.
Ada juga yang menggunakan khidmat orang tengah, khidmat dari ibu bapa, dari kawan-kawan dan datang secara sendiri.



saya tak la kata detik pertemuan saya dan en.tunang tu unik.. tapi pada saya, kalau bukan kerana saya hadiri motivasi anjurkan veteran tentera masa tahun 2005 tu, tak tahu la siapa jodoh saya pada hari ini.

En.tunang pun pernah juga terfikir perkara yang sama, dia kata kalau saya tak pergi motivasi tu, agak-agak siapa jodoh saya.. dan jawapan saya adalah, mungkin belum bertemu siapa-siapa ataupun minta mak carikan kut..hehe..

Bila saya dengar dari cerita kawan-kawan, macam macam cerita yang saya dengar macam mana mereka bertemu jodoh.. Ya Allah, besar kuasaMu Ya Allah.. ada kawan-kawan bertemu jodoh semasa praktikal.. dari menjadi kawan gaduh, usikkan kawan suruh kawin, akhirnya bakal disatukan. Indahkan? :)

Ada juga saya dengar cerita dari my mum, ada sorang kakak ni dia bertemu jodoh di hospital. Mungkin masa tu sama-sama sakit dan duduk katil sebelah menyebelah kut..saya pun tak pasti.. Indahkan cara Allah temukan kita dengan pasangan. Di hospital pun boleh bertemu jodoh.

Jodoh kerana tersilap no.telefon pun ada.. contohnya kawan blogger saya yang baru je melangsungkan perkahwinannya iaitu Cik Puan Zaniff.. alhamdulillah.. dari tersilap no telefon, terus menjadi suami isteri.

Jika ada keyakinan, ada juga yang bertemu jodoh dari FB. Tapi kalau saya, saya kurang berkeyakinan dengan FB. Tapi kalau dah takdir, kita tetap tak boleh menolak ketentuan dari Allah kan.. :)

Ada juga yang bertemu jodoh ketika pergi percutian.. Ya Allah, banyak betul cara dari Allah untuk Dia temukan kita dengan pasangan, kan.. 

Jadi buat kawan-kawan yang belum bertemu pasangan, janganlah risau ya.. InsyaAllah, Allah dah aturkan jodoh kita. Cuma kita saja belum pergi tempat yang Allah bakal temukan kita dengan jodoh.

Berdoalah semoga Allah permudahkan urusan kita untuk bertemu dengan pasangan yang selayak dengan kita. :)

13 comments

  1. jodoh ada d mana2 kan kak..? tp sebaiknya yg Allah tentukan., huhu ^^ semoga jodoh akak dan en.tunang berkekalann., sweet jea., ehe ^^

    ReplyDelete
  2. lissa lalissa :
    -betul tu dik.. kat mana-mana kita pergi, bakal bertemu jodoh..tp yng belum ada pasangan la ye..kalau dah ada pasangan, mau perang dingin 7hri 7mlm nti.. :p
    amin.. sweet sikit2 je..hehe

    ReplyDelete
  3. Kadang kita tak jangka pun siapa dan dimana kita jumpa jodoh kita....
    Ada tu depan mata je sebenarnya...

    ReplyDelete
  4. Agak2 jodoh bella kat mana ya , huhu

    ReplyDelete
  5. BETUL TU, jodoh pertemuan di tangan Tuhan..;-)

    ReplyDelete
  6. ayuejean :
    -betul tu AJ..kadang tu depan mata je kan..

    cik bella :
    -insyaAllah akan ada..cuma belum mncul kut.. ;)

    nazirah :
    -yup..betul.. ^_^

    ReplyDelete
  7. arya addin :
    -hehhe..mekasih arya.. :)

    ReplyDelete
  8. semuanya telah tertulis untuk kita kan..siapa jodoh kita dan bagaimana kita akan bertemu dengannya memang sesuatu yang tak terduga :)

    ReplyDelete
  9. Allah Maha Menyayangi mempertemukan kita dengan orang yang sesuai.. cuma lambat dan cepat j.. Alhamdulillah mimi pun akan melangkah ke new chapter in ur life sikit masa lg kan.. x sabar nk tunggu.. =)

    ReplyDelete
  10. Betul, eiqa dgn fb pun macam kurang percaya sikit tp kalau Allah dah tetapkan cara perkenalan kte dengan dia macam tu nk buat macam mana. Kan.? kan.?? Cepat cakap yee, kalau tak eiqaa kentut dekat sini. :P

    ##Aucaaakkkk.!! (^__^) Akak makin jiwang :P

    ReplyDelete
  11. puteri kasih :
    -yup..betul tu..cuma kita je kadang2 tak tahu kan.. :)

    tenku butang :
    -yup kak..insyaAllah.. sbar kak..kita pun masih sabar ni.. :)

    eiqa almond :
    -yup betul tu..semua tu kuasa Allah.. ehhh, kntut kat sini busuk kng, sapa nak jawab? :P

    *jiwang tu perlu..kasi feel..ahaaks!..

    ReplyDelete
  12. pertemuan jodoh...memang kdg2x mcm tak percaya...ayut pon bertemu dr alam maya jgk ^^

    ReplyDelete