TIPS Berpuasa Bagi Ibu Menyusu

Wednesday 25 May 2016

Assalamualaikum.. Hi..!

Harini saya nak share sikit TIPS untuk ibu-ibu menyusu yang ingin berpuasa tanpa sebarang masalah. Alhamdulillah.. Tahun lepas pun saya dapat berpuasa sambil menyusukan zahra. Memang mula-mula tu rasa risau la kan. Mana tak risau. Kita tak makan waktu siang kan. Jadi risau la kut-kut susu akan drop!

Tapi...

Kita kena yakin. Menyusukan anak ketika bulan puasa bukan bererti kita tak dapat nak menyusukan anak seperti biasa ye. Yang penting usaha, yakin & tawakal kepada Allah. Meh kita share sikit TIPS yang sangat berguna ni ya..

Hak untuk anak kita tak boleh abaikan, kan?



Jika anda ingin berpuasa sambil menyusu anak di bulan Ramadhan. Anda boleh rujuk tips-tips dibawah. 


1. Cukup rehat

Berasa letih ketika berpuasa itu lumrah, apatah lagi jika si ibu baru saja menyusu. Cuba untuk beristirahat sejenak, dengan tidur atau sekadar relaks menenangkan fikiran. Ibu menyusu perlu tahu, semakin kerap payudara dihisap olehbayi, maka penghasilan susu akan semakin banyak. Jadi, bila ibu rajin menyusu semasa berpuasa, penghasilan susu ibu akan tetap lancar.

2. Pengambilan air 

Jika mampu, minum air masak 2 liter sehari, ditambah dengan jenis cairan lain seperti jus buah, teh manis suam dan susu. Minum segelas susu setiap sahur boleh mengurangkan ancaman anemia bagi ibu hamil dan menyusu. Anemia adalah berkurangnya kadar hemoglobin (Hb) dalam darah. Berbuka puasa dengan minum minuman suam adalah elok untuk ibu menyusu.

3. Mengepam pada waktu malam

Jika anda tiada masa untuk mengepam pada waktu siang? Lakukan lebih aktiviti mengepam pada waktu malam. 





4. Jangan stress jika susu kurang

Anda rasa susu anda berkurang? Jangan risau, teruskan mengepam supaya ada "demand and supply". Sentisa berfikiran positif dan jangan stress. Stress boleh
kurangkan penghasilan susu ibu.

5. Pengambilan Milk Booster.

Anda boleh cuba menggunakan milk booster seperti Mamom Milk Booster atau Umma Lacto Milk Booster bagi menggalakkan susu badan. Sedikit sebanyak ianya dapat membantu. Serta memberikan tenaga sepanjang hari berpuasa.



Mamom Milk Booster

Umma Lacto Milk Booster

6. Elakkan Minuman Bikarbonat dan Minuman Berkafein

Ketahuilah bahawa kandungan gula dan kafein boleh mengganggu penghasilan susu ibu jika diambil berlebihan.

7. Amalkan Madu atau VCO

Anda sangat digalakkan untuk memakan madu atau VCO setiap hari sepanjang berpuasa kerana ia merupakan sumber tenaga semula jadi. Selain daripada menambah stamina, ia mampu meningkatkan kadar serapan kalsium dalam tubuh. VCO atau MinyakKelapa Dara seperti D'Aura juga amat sesuai untuk ibu menyusu.


D'Aura Minyak Kelapa Dara


8. Jangan Abai Sahur

Jangan meninggalkan waktu bersahur. Makanlah makanan yang kaya dengan protein dan apa sahaja makanan berbentuk sup. Kurangkan pengambilan makanan bergoreng dan berminyak kerana ia boleh mengurangkan nutrisi makanan yang diambil.

9. Banyakkan Buah Dan Sayur

Makanlah buah dan sayur yang ternyata mengandungi banyak khasiat yang bukan sahaja baik untuk tahap kesihatan anda malah bagus untuk bayi juga.


10. Makan Kurma Ketika Berbuka

Berbukalah dengan memakan kurma terlebih dahulu sekurang-kurangnya tiga biji. Amalan sebegini dapat membekalkan tenaga segera selepas berpuasa sepanjang hari.
Bukan sahaja berbuka perlu mengambil Kurma, ketika bersahur juga perlu untuk membekalkan tenaga.


Ni antara TIPS yang dapat saya kongsikan.Moga ianya dapat membantu ibu-ibu diluar sana.


6 comments