Tak Baik La Buat Macam Tu Kan..

Sunday 14 April 2013

assalamualaikum & salam sejahtera..

tadi petang saya ngan mak ke giant.. giant mana? yang tu rahsia.. hehehe.. pastu masa jalan-jalan nak cari barang kat bahagian sejuk beku, saya terpandang la sorang hamba Allah ni.. lelaki, berkopiah bawak anak kecik.. dia berkerusi roda.

tak perasan pula kalau dia ada bawak ahli keluarga yang lain..isteri dia ke apa.. pastu kat 1 bahagian yang ada jual coklat, jeruk-jeruk tu, saya terpandang lagi.. memula tu rasa hati macam kesian je sebab dia berkerusi roda, bawak anak kecik lingkungan umur 3-4 tahun camtu..

hamba Allah ni mungkin tak perasaan saya walaupun saya terpandang dia.. saya ingat dia nak beli jeruk kat situ.. so saya perhati la macam mana dia nak ambik jeruk tu.. sekali lain pula kisahnya..

boleh pula dia buka bekas jeruk betik tak silap saya, dia ambik 1 then dia makan.. pastu dia ke depan sikit kat bahagian jeruk mangga, dia ambik 1, pastu dia makan.. saya yang ternampak terus terkejut.. 'gulllppp'.. *muka cool lagi ye* hehe

memula rasa kesian, bila dia camtu, terus tak tercakap apa.. tak baik la gitu kan.. kita ni dah terpandang dengan belas kasihan.. tapi hamba Allah ni.. boleh pula macam tu.. rasanya seteruk-teruk saya ni, setakat harini, saya tak berani nak buat macam tu walaupun kita akan beli makanan tu..

sebab apa yang saya ingat.. makanan ni kalau kita ambik tanpa izin, macam kita curi juga kan? pastu makanan ni kan akan jadi darah daging kita..kalau kita rasa mencuri tu boleh jadi haram, apa akan jadi dengan darah dging kita tu..

haa, sampai macam tu sekali saya fikir.. yela, kita ni amal kebaikan tak la banyak mana.. jadi tak kan perkara simple macam tu pun kita xreti nak buat kan.. kalau la saya tersalah sangka pada hamba Allah ni, saya minta ampun sangat.. tapi saya memang pandang jelas..

meleset terus perasaan kesian saya.. :(

16 comments

  1. mungkin die ade masalah mental kut..

    ReplyDelete
  2. hurm... memang x elok buat macam tu... tapi ye lah...nak tegur pun serba salah jugak jadinya..

    ReplyDelete
  3. kak nah backyard :
    -hehe.. no komen.. ;)

    farah waheda :
    -btul tu kak.. xleh nak kata apa pun.. tgk je yng mampu..

    ReplyDelete
  4. Kalau jadi camtu dekat depan saya, saya pun serba salah nak tegur. kang tegur cakap nyebok lak >.<

    ReplyDelete
  5. anis farhana :
    -betul.nak xnak, kita diam je la.. Allah lebih tahu kan..

    ReplyDelete
  6. Eh, pehal saya type macam nie.. Mengigau ke hapa.. Eeee, tak malulah dye.. Huhu..

    ReplyDelete
  7. kalau lissa pun xtau macam mana nk tegur.. serba salah.. hee

    ReplyDelete
  8. kadang-kadang dia fikir dia oku, dia boleh buat apa saja..mmmm...macamana la kita nak respect kalau begitu kaedahnya (tak semua la kan)

    ReplyDelete
  9. sebab 2 skrg kat pasaraya diorg dh taruk signboard beso2.. "tak boleh try" heee...

    ReplyDelete
  10. ya la kan...

    akak pun pernah rasa jeruk yang dijual, tapi dengan izin si penjual hik...hik...

    ReplyDelete
  11. Akk pun pernah jugak nmpk org buat mcmnie...

    ReplyDelete
  12. Kalau dulu selalu nampak orang buat macam itu..tapi bila dah besar ni, dah boleh fikir..faham sendiri benda itu akan jadi haram sebab kita makan tanpa izin. Tak kira sikit mahupun banyak.

    ReplyDelete
  13. Oh..tak boleh camtu kalau dia OKU sekali pun, tetap tak boleh buat begitu. Jangan kata OKU, orang biasa cam kita pun akak penah tengok buat camtu..

    ReplyDelete
  14. kesian kat dia.... tak sedar benda tu salah.. kesian.. moga2 diberi hidayah... saya pon takot.. masa g cameron dulu pon masuk strawberry farm tuk petik strawberry sendiri pon saya tak bernai nak petik dan rasa... takut yang dimakan tu tak ditimbang dan tak halal....

    ReplyDelete
  15. isabel diaz :
    -xleh nak buat apa la ALS.. :)

    lissa lalissa :
    -hehe..diam2 je la lissa.. =)

    kniedaz :
    -ha'ah kak..betul..nak kesian pun mcm xjd..

    tenku butang :
    -tp selalu dorang abaikan je signboard tu..

    mazliza abd razak :
    -dengan izin penjual xpe kak.. =)

    ratu hatiku :
    -saya selalu nmpk kak..

    nurul aini :
    -betul tu aini..bila kita dewasa, kita akan pham semua tu kan..

    ainim suju :
    -pelikkan kak dengan mcm ni..tak rasa bersalah ke..

    maria menado :
    -tu la kan..kalau nak kata dia tak sedar, rasa nya dia sedar.. sy pun rasa camtu..serba salah nak mkan kalau x bayar dulu..

    ReplyDelete